برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

6 راه افزایش مخاطب در اینترنت

چطوری می‌توان در فضای آنلاین مخاطب جذب کرد؟ در همین لحظه که این مقاله را می‌خوانید، احتمالا میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال پرسیدن این سوال از خود هستند.

اگرچه باید گفت که هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد (که اگر وجود داشت احتمالا همه ما مخاطبان بسیار زیادی را تا به الان جذب کرده بودیم!)، با این وجود نقاط مشترک بسیاری در بین کسانی که مخاطبان زیادی جذب کرده‌اند، وجود دارد.

بنابراین در ادامه سعی می‌‌کنیم نکاتی را که به ما کمک می‌کنند تا مخاطب جذب کنیم را مورد بررسی قرار دهیم.

با ما همراه باشید

چه عواملی مسیر جذب مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

تحت تاثیر قرار دادن مخاطب

قبل از آنکه به موارد تاثیرگذار در جذب مخاطب بپردازیم، چند قدم به عقب برداریم و چیزهایی که بر روی فعالیت‌های ما تاثیرگذارند را مورد بررسی قرار دهیم.

در آخر با توجه به زمینه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید، با پرسونا و جامعه مخاطب متفاوتی رو به رو هستید.

موارد زیر به صورت مستقیم بر روی فعالیت‌های مختلف شما از جمله جذب مخاطب تاثیر مستقیم دارد:

1- زمینه فعالیت

واضح است که زمینه فعالیت شما به طور مستقیم تعیین کننده جامعه مخاطب شما است. در بعضی از این زمینه‌ها رقبای زیادی وجود دارد و در برخی دیگر از آن‌‌ها با چالش‌های بسیار جدی رو به رو خواهید بود.

برای مثال اگر تصمیم دارید برای یک پادکست جذب مخاطب کنید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که گوش دادن به پادکست هنوز به اندازه ی دیگر انواع محتوا طرفدار ندارد. در حالی که بازار محتوای ویدیویی داغ است و وضاح است که رقابت برای جذب مخاطب در این حوزه بسیار سخت تر خواهد بود.

2- ترندها یا موضوعات روز 

همیشه موضوعات روز را جدی بگیرید. چیزهایی که امروز می‌توانند مخاطبان بسیار زیادی را برای شما جذب کنند، شاید فردا هیچ طرفداری نداشته باشند.

لازم است در استراتژی جذب مخاطب خود ترکیبی از موضوعات روز و محتوای همیشه سبز را بگنجانیم و هر دو دسته را موازی با یکدیگر در برنامه خود ببینیم.

همه ما در تولید محتوا یا محصولی خلاقانه با این چالش مواجه هستیم. طبق توصیه ی بسیاری از متخصصان لازم است همیشه نیاز مخاطبان را در هر دو بخش تامین کنیم و قطعا در این راه چالش های بسیاری را در پیش داریم.

اما توجه به این بخش رمز موفقیت بسیاری در جذب مخاطب جدید بوده و توجه به آن واجب است.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری دارند؟

3- شبکه های اجتماعی و تکنولوژی

شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب

درست مانند مسائل روز نباید از این موارد غافل شد. از امکانات جدید شبکه های اجتماعی و بستر های جدید غافل نشوید و همواره بروز بمانید.

واضح است که حتی غفلتی کوچک در این زمینه باعث عقب ماندن شما از جریان کلی می‌شود و این همان پاشنه آشیلی است که در نهایت به شکست شما در جذب مخاطب می‌انجامد.

4- شما، خود خودتان

تلاش و استراتژی شما برای جذب مخاطب در نهایت مهم ترین عامل شکست یا موفقیت شما است. بدون داشتن برنامه مشخص و تعیین راه های مناسب برای درگیر کردن مخاطب، قطعا نمی‌توان انتظار نتیجه مطلوبی داشت.

قطعا عواملی دیگری نیز بر روی روند جذب مخاطب شما تاثیرگذار است اما عواملی که به آن‌ها اشاره شد مهم ترین دلایل آن است.

 

راه های جذب مخاطب

 

حالا نوبت آن است که به بررسی نکاتی برای جذب مخاطب بیشتر بپردازیم. هرچند که هیچ راهی تضمین کننده موفقیت نیست، اما شناختن این نکات به ما کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشیم.

1- مخاطب هدف خود را بشناسید

مخاطب هدف

شما باید حداقل به صورت حدودی بدانید که مخاطب شما به دنبال چه چیزی می‌گردد. برای اینکه دقیق تر به این سوال جواب دهدی بهتر است درباره میانگین سنی مخاطبان، قشری که شما را دنبال می‌کنند و ویژگی‌های آن‌ها راب شناسید. 

شناختن مخاطب، اولین قدم برای ساختن یک برنامه دقیق و استراتژی هدفمند است.

برای شناختن اینکه مخاطب شما دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردد می‌توانید به پر بازدید ترین محتوای خود مراجعه کنید و دلیل موفقیت آن را بررسی کنید. علاوه بر  آن لازم است رقبای خود را بررسی کنید تا ببینید آن‌ها چگونه مخاطبان خود را هدف گرفته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود بیشتر ارتباط برقرار کنید تا دغدغه آن‌ها را بیشتر درک کنید. 

 در نهایت وظیفه شما این است که چیزی که مخاطبتان می‌خواهد را پیدا کنید و همان را در اختیارش بگذارید. 

 

2- قصه گفتن را فراموش نکنید

تعریف داستان برای جذب مخاطب
 
 
یکی از بهترین راه‌ها برای درگیر کردن مخاطب داستان گفتن است. قصه هم سرگرم کننده است و هم کمک می‌کند تا مخاطب راحت تر پیام شما را درک و با آن ارتباط برقرار کند. 

بنابراین نقشه راه خود را مشخص کنید و داستانی برای رساندن پیام خود انتخاب کنید. به طور کلی در ساختن یک داستان، نکات زیر به ما کمک می‌کنند تا مخاطبان را بیشتر درگیر کنیم:

شروع داستان

در شروع تعریف یک قصه مشکلی را مطرح کنید که در ادامه می‌توانید برای آن یک راه حل ارائه کنید.

میانه راه

روش‌هایی که برای حل مسئله می‌توان استفاده کرد را در میانه راه قصه گفتن خود بگنجانید. 

پایان داستان

یک جمع بندی دقیق از تمام اتفاقاتی که رقم زدید داشته باشید و سعی کنید به طور واضح توضیح دهید چگونه محتوا، محصول یا هرچیزی که در نهایت مخاطب قرار است از آن استفاده کند، کمک کننده و مفید است.

 

درواقع رعایت این اصول در تعریف یک داستان، چیزی هایی هستند که برای مدت زیادی تحت آزمایش قرار گرفته و اگر چه یک نسخه را نمی‌توان برای همه شرایط در نظر گرفت، با این وجود راهی است که در بیشتر مواقع نتیجه مثبتی دارد. 

3- شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید

جذب طرفدار با شبکه‌های اجتماعی

طبق گزارش هوتسو ایت حدود سه میلیارد نفر از بسترهای اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر استفاده می‌کنند. این عدد چیزی در حدود نیمی از جمعیت کره زمین است. 

طبیعی است که همه به دنبال درگیر کردن جمعیت بیشتری در این محیط باشند. کمپانی های بزرگ به عنوان بخشی از برنامه‌های امور مشتریان خود از این سایت‌ها استفاده می‌کنند. همه این ها یک دلیل بیشتر ندارد: امروز شبکه‌های اجتماعی به تنهایی نقش تمام راه های ارتباطی در گذشته را بازی می‌کنند.

برای مثال در گذشته برای شکایت از یک محصول باید با کارخانه تماس می‌گرفتید و نظر خود را به کارشناسان کارخانه اطلاع می‌دادید. امروز کافیست گوشی موبایل خود را در دست بگیرید و یک توییت منتشر کنید!

تبادل نظر و ارتباط مستمر با مخاطب به درگیر ماندن آن‌ها با محتوا یا محصول شما کمک بزرگی می‌کند.

 وقتی با مخاطب ارتباط بیشتری داشته باشید، احساس «طرفدار بودن» در مخاطبان شما به «بخشی از جریان اصلی بودن» تبدیل می‌شود  و چه ابزاری بهتر از شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به این هدف؟

  • شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کنید

اگر می‌خواهید رشد سریع تری داشته باشید لازم است تا شبکه اجتماعی که شما نتیجه بهتری از آن می‌گیرید را پیدا کنید. این شبکه اجتماعی، بستری است که شما مخطبان خود را راحت تر پیدا می‌کنید.

لازم نیز همزمان روی تمام شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید، بستری را پیدا کنید که مخاطبان شما بیشتر در آن وقت می‌گذرانند و ارتباط گرفتن با آن‌ها در آنجا راحت تر است. 

  • برای جذب مخاطب، از محتوای ویدویی استفاده کنید

در شبکه‌های اجتماعی بیشتر مردم عاشق محتوای ویدویی هستند. تقریبا 70% از کسانی که در حوزه مارکتینگ و تبلیغات فعالیت دارند، معتقدند که محتوای ویدویی نرخ تبدیل بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع محتوا دارد. 

تاثیر محتوای ویدویی واضح است. تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، ایسنتاگرام و یوتیوب به سمت بهبود امکانات خود در این زمینه هستند. 

شاید انتشار این نوع محتوا هزینه بیشتری را نیاز داشته باشد، اما با داشتن یک استراتژی مطلوب، قطعا نتیجه بسیار خوبی را می‌توان از این نوع محتوا انتظار داشت.

 

4- شخصیت برند قدرتمندی بسازید

برند سازی

فرقی ندارد برندسازی شخصی انجام می‌دهید یا برای محتوا و محصولی برندسازی می‌کنید. در نهایت باید شخصیت برندی داشته باشید که با جامعه مخاطب شما سازگار باشد. در این مسیر اگر قرار است افراد جوان‌تر را هدف بگیرید، نیازمند صزف انرژی بیشتری خواهید بود. 

لحن برند را با لحن مخاطبان خود هماهنگ کنید. این روزها، هیچ برندی دیگر نمی‌توان یک چهره خشک و رسمی از خودش به نمایش بگذارد و باید به عنوان یک دوست صمیمی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. 

 

5- رقبای خود را تحت نظر داشته باشید

رقبای خود را تحت نظر داشته باشید

هیچ اشکالی ندارد که رقبای خود را تحت نظر داشته باشید. حتما آن‌ها نیز شما را تحت نظر دارند و هیچ ایرادی به یک رقابت دوستانه وارد نیست. 

واضح است که شما نباید ایده‌ها و خروجی‌های رقیبتان را کپی کنید، اما الهام گرفتن از ایده‌های پرطرفدار آن‌ها و بهبود بخشیدن به کیفیت خود، ضروری است. 

اعتقادی وجود دارد که می‌گوید وقتی چیزی قبلا ساخته شده، به دنبال ساختن دوباره آن نرو. اما این حرف در بسیاری از موارد چندان هم دقیق نیست. خیلی وقت‌ها ما ایده دیگران را مجددا نمی‌سازیم، بلکه ویژگی جدید به آن اضافه کرده و چیز بهتری می‌سازیم.

 همیشه از خودتان سوال کنید که چگونه می‌توانم خروجی باکیفیت تری داشته باشیم؟ 

جواب این سوال را از راه های مختلف مثل بررسی عملکرد گذشته خود و تحلیل رقبا پیدا کنید و با انجام آن کار مطمئنا به رشد سریع تر خود کمک می‎‌کنید. 

 

6- شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید

شما نمی‌توانید همه آدم‌ها را همیشه راضی نگه دارید. هرکاری هم که کنید درنهایت قرار نیست همه شیفته محتوای شما باشند. تمرکز خود را بر روی دسته‌ای قرار دهید که بالقوه مخاطب شما هستند. همین کار است که درنهایت باعث می‌شود محتوایی وایرال داشته باشید. 

 

چگونه پس از جذب مخاطب، حمایت مالی جذب کنیم؟ در ادامه با ما همراه بمانید.

 

معرفی یک راه جذب حمایت مالی از مخاطبان در فضای اینترنت

راه های زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد. از جذب اسپانسر تا فروش محصول. اما یکی از راه‌هایی که بیشتر ما از آن غافلیم و می‌توانیم با معرفی فرهنگ آن گام بزرگی در جهت بیشتر شدن دسترسی همه به محتوا و محصول خلاقانه برداریم دونیت است.

دونیت چیست؟

دونیت

دونیت یا همان جذب حمایت مالی مستمر روشی است که در آن شما محتوا و یا محصول خلاقانه را در اختیار مخاطب می‌گذارید و از او می‌خواهید هرچه قدر که برایش مفید بوده از شما حمایت مالی کند. در واقع در این روش قیمت‌گذاری توسط مخاطب صورت می‌گیرد.

به طور مثال شما وبلاگی دارید که در آن محتوای رایگان انتشار می‌دهید. با بستری مانند حامی باش می‌توانید در وبلاگ خود از مخاطبان بخواهید در ازای محتوایی که در اختیارشان قرار دادید از شما حمایت مالی کنند تا شما فعالیت خود را باکیفیت و کمیت بیشتری ادامه دهید.

این امکان برای همه افراد از جمله بلاگرها، برنامه نویسانی که امکانات رایگانی را به دیگران ارائه می‌کنند، پادکستر ها و تمامی افرادی که به نوعی ارزش‌آفرینی می‌کنند وجود دارذ.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای راه‌های جذب حمایت اینجا کلیک کنید.

 

 جمع بندی

قرار نیست با منتشر کردن یکی دو صفحه محتوا در طول یک ماه اتفاق خاصی برای ما بیافتد. مسیر به ثمر رساند هر فعالیتی نیازمند استمرار و تلاش فراوان است.

جذب مخاطب در فضای حال حاضر اینترنت که در آن هر لحظه رقابت بیشتر می‌شود کار راحتی نخواهد بود و نیازمند برنامه ریزی و روحیه بسیار است.

بهترین روش‌های خود را در طول زمان و با آزمون و خطا به دست آورید و به هیچ عنوان از آن‌ها غافل نشوید.