برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ارزش آفرین کیست؟

ارزش‌های ما مسیر کلی زندگی‌مان را مشخص می‌کنند، هر انسانی در زندگی و کار خود مسیری را انتخاب کرده و در آن راه شروع به حرکت می‌کند. در واقع تمامی انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و اقدامات ما در زمینه‌های مختلف زندگی‌ما انسان‌ها بر اساس ارزش‌ها تعیین می‌شوند. حالا شاید این سوال برای شما پیش بیابد که تفاوت ارزش و ارزش آفرینی چیست؟

ارزش به زبان ساده باورها و عقایدی است که برای ما بسیار مهم است، در حالی که هدف ارزش آفرینی در وهله اول بهبود زندگی دیگران و در ادامه اضافه کردن چیزی به جهان است که قبلا وجود نداشته و پدید آمدن آن راهی آسان‌تر برای زندگی و کار جلوی پای انسان‌ها می‌گذارد.

جالب این‌جاست که ارزش و ارزش آفرینی دو واژه‌ای هستند که یکدیگر را تکمیل می‌کنند، به این تعریف دقت کنید:

در دنیای اقتصاد ارزش، بهای مالی یک محصول است پس می‌توان گفت هدف هر کسب و کار در ابتدا ارزش آفرینی برای مشتری و در مرحله بعد تبدیل آن به سود است. یعنی برای ساختن یک کسب وکار موفق و پایدار، در ابتدا ما باید برای دیگران سودمند باشیم. سپس از سودی که برای آنها ایجاد کرده ایم انتظار پاداش داشته باشیم.

ارزش آفرین کیست؟

جایگاه‌های مختلف ارزش آفرینی را بشناسیم

ارزش آفرینی، با توجه به جایگاه و منبع آن تعاریف مختلفی دارد. وقتی فرد به عنوان منبع ارزش آفرینی باشد، ارزش در حقیقت فعالیت ‌های خلاقانه ‌ای است که افراد و کسانی که دارای ویژگی ‌های یکسانی مثل توانایی، انگیزش و اطلاعات هستند، انجام می‌ دهند. هنگامی که سازمان منبع ارزش آفرینی است، موضوعات مرتبط با نوآوری، خلاقیت و مدیریت مطرح می ‌شوند. در آخر ارزش در جایگاه اجتماعی، کارآفرینی و سطح شرایط اقتصادی را شامل می‌شود.

در ادامه همراه ما باشید تا ارزش‌ها در جایگاه‌های مختلف را بیشتر بشناسیم:

فرد به عنوان یک منبع ارزش آفرینی

افراد با استفاده از شغل، محصولات، خدمات و… می‌توانند اقدام به ارزش آفرینی کنند. ارزش ایجاد شده ممکن است ناشی از یک وظیفه، خدمات یا شغل جدیدی باشد.

سازمان به عنوان منبع ارزش آفرینی

ارزش زمانی خلق می ‌شود که افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌ها روش ‌ها، فناوری ‌ها و یا مواد خام جدیدی را در ارائه محصولات‌شان به کار می ‌گیرند.

جامعه به عنوان منبع ارزش آفرینی

در سطح اجتماعی، می‌ توان از طریق برنامه ‌هایی برای کارآفرینی و نوآوری در سازمان ‌ها و همچنین توسعه‌ نوآوری در کسب و کارهای جدید به فرآیند ارزش آفرینی دست یافت.

 

ارزش آفرینی چیست؟

چگونه یک ارزش آفرین باشیم؟

افرادی که ارزش آفرین هستند و زندگی دیگران را بهتر می کنند، هم به درآمد می رسند و هم به رضایت خاطر. آنها از اینکه فردی مفید و موثر هستند لذت می برند و با گرفتن هزینه ای بابت خدمات ارزشمند خود، زندگی شان هم تامین می شود.

به اطراف خود نگاه کنید، ببینید افراد و کسب وکارها چه نوع ارزشی برای دیگران ایجاد می کنند؟ افراد و کسب وکارهای راضی و موفق، در وهله اول برای دیگران ارزش و سودمندی خلق می کنند.

برای ایجاد ارزش برای مخاطب، باید بدانیم مخاطب ما چه نیازهایی دارد، اگر بتوانیم نیازهای مردم را خوب بشناسیم، در طراحی محصولات و خدمات مان، بهتر و دقیق تر عمل می کنیم.

 

چگونه ارزش آفرین موفقی باشیم؟

فکر کردن به کسب و کار به عنوان یک ارزش، روشی مناسب برای رسیدن به موفقیت در این زمینه است. به این نکته توجه کنید که اگر در کسب و کار خود نیازهای مشتری را بررسی کنید و آن‌ها را برطرف کنید، به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید.

در این مطلب همراه ما باشید تا ارزش از نگاه مشتری و تاثیر آن در کسب و کارتان را بیشتر بشناسید.

منبع ارزش در ذهن مخاطب‌تان است

کارل منگر اقتصاددانی است که در سال ۱۸۷۱ کتاب اصول اقتصاد را به چاپ رساند. طبق نظریه او موفقیت هر کسب و کاری به تصویری که در ذهن مشتری خود ساخته بستگی دارد، هر چقدر این تصویر قابل اعتمادتر باشد ارزش کسب و کار بیشتر می‌شود و برعکس.

منگر با استفاده از ایده‌های خود در زمینه اقتصاد، مدرسه‌ای در رابطه با همین موضوع در اتریش تاسیس کرد. او اعتقاد داشت که ارزش آفرینی نیروی شتاب‌دهنده برای اقتصاد است.

منافع شما به مخاطب بستگی دارد

به این نکته توجه کنید که کسب و کاری موفق است که جدا از سود خود، به رضایت مشتری فکر کند. این احساس رضایت است که مشتری را قانع می‌کند تا خرید دوباره‌ای داشته باشد یا شما را به آشنایان و دوستان خود معرفی کند.
پس گاهی لازم است از سود لحظه‌ای خود صرف نظر کنید تا به سود بلند مدت برسید.

با تولید محتوا، محصول یا خدمات با ارزش در ذهن مخاطب‌تان اول باشید

اگر مشتری احساس کند که محصولات یا خدمات شما نیاز‌ او را برطرف می‌کند یا این حس در او شکل بگیرد که شما به عنوان کارآفرین ارزشی برای او قائل شده‌اید، دیگر دلیلی برای استفاده از محصولات و خدمات دیگر ندارد و تنها شما را انتخاب میکند.

به زبان ساده‌تر یک محصول ارزشمند از نگاه مشتری خود به خود به فروش می‌رسد. هر چه این ارزش بیشتر باشد، قیمتی که مشتری حاضر به پرداخت آن است بیشتر می‌شود.

ارزش آفرینی در کسب و کار

چگونه از ارزش آفرینان حمایت کنیم؟

همه ما برای کسانی که سعی می‌کنند ارزشی خلق کنند یا کسب و کاری را راه‌اندازی کنند، ارزش زیادی قائلی هستیم. اما تا به حال به این نکته دقت کرده‌ایدکه بزرگ‌ترین دلیل ادامه یک فعالیت برای ارزش آفرین‌ها، مشتری یا مخاطبان آن‌ها هستند؟ در حقیقت ارزش آفرینی برای برطرف کردن نیازهای مخاطب است و اگر مخاطبی نباشد، ارزش بی معنی است.

حمایت از ارزش آفرینان روش‌های مختلفی دارد، برای مثال گاهی پیام تشکر یک مخاطب می‌تواند انگیزه‌ای بزرگ برای ادامه دادن راه را در وجود آن‌ها بیدار کند.
ارزش آفرینان گاهی در مسیر ارائه خدمات یا محصولات خود زمان و انرژی زیادی صرف می‌کنند، در این صورت حمایت مالی می‌تواند به عنوان یک شتاب دهنده و انگیزه بزرگ برای ادامه راه باشد.

برای خواندن مقاله چرا و چگونه از ارزش آفرینان حمایت کنیم؟ کلیک کنید.

برای مثال گاهی ارزش آفرینان محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار می‌دهند و قیمت گذاری آن را به مخاطب خود واگذار می‌کنند. فرهنگ دونیت این امکان را به ما می‌دهد تا به صورت مستمر و بدون محدودیت زمانی از آن‌ها حمایت کنیم.

حامی باش این امکان را به وجود آورده‌ تا شما به عنوان ارزش آفرین یا به عنوان حامی کسانی که ارزشی برای شما خلق می‌کنند، صفحه‌ای بسازید و انگیزه خلق کردن را در وجود یکدیگر بیدار کنید.

دونیت چیست

به عنوان یک ارزش آفرین نیازهای مردم را بشناسید

شناخت نیازهای مردم ما را در طراحی بهتر و دقیق تر محصول و خدمات کمک می کند. در ابتدا باید نوع نیازی که می خواهیم برای مردم برآورده کنیم را مشخص کنیم. یا به عبارت دیگر، ارزشی که قرار است برای دیگران خلق کنیم را پیدا کنیم. برای مثال:

نیازهای اولیه را در اولویت قرار دهید

نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن از نیازهای اولیه انسان‌ها به حساب می‌آید و برای ادامه زندگی ضروری است. برای مثال کسب و کارهایی مانند رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، بیمارستان‌ها و… اغلب با بازخورد خوبی رو به رو می‌شوند.

میل به پیشرفت در همه انسان‌ها وجود دارد

اکثر ما انسان‌ها تلاش می‌کنیم تا در زمینه‌های مختلفی به موفقیت برسیم. کمال گرایی یکی از ویژگی‌های وجودمان است که به پیشرفت ما کمک می‌کند. کسب وکارهایی مانند کتاب‌خانه ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و باشگاه‌ها، با هدف پاسخ به این نیاز تاسیس شده‌اند.

زمینه ارتباط مردم با دیگران را فراهم کنید

از نیازهای انسان می‌توان به برقراری ارتباط با یکدیگر اشاره کرد. همه ما از قرار گرفتن در جمع‌های خانوادگی و دوستان لذت می‌بریم، کسب و کارهایی مثل رستوران‌ها، کافه‌ها، شبکه‌های پیام رسان و… در این دسته قرار می‌گیرند.

چگونه ارزش آفرین باشیم؟

۵ کتابی که ارزش آفرینان باید بخوانند

کتاب نوپای ناب

این کتاب توسط Eric Ries نوشته شده است و پرفروش‌ترین کتاب آمازون در سال ۲۰۱۳ در حوزه کارآفرینی است و اصلی‌ترین دلیل پرفروش بودن این کتاب، کاربردی بودن آن در فضای کارآفرینی است.

کتاب هفته کاری ۴ ساعته

این کتاب به قلم Timothy Ferriss است. به عقیده Ferriss یک کارآفرین نمی‌تواند با زیاد کار کردن زندگی کند. این کتاب شاید باعث شود که شما کمتر اما هوشمندانه‌تر کار کنید و دست‌آوردهای بیشتری به دست آورید و حتی بتوانید یک کسب‌وکار استارتاپی به راه بیاندازید.

متاسفانه این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است ولی شما می‌توانید نسخه انگلیسی آن را از فروشگاه های آنلاین معتبر انجام تهیه کنید.

کتاب۷ عادت مردمان موثر

این کتاب حاصل گردآوری مطالب سمیناری ‌است که Stephen R. Covey در سال ۱۹۹۲، در مورد هفت عادت مردمان موثر برای مدیران و موسسان ‌شرکت‌های بزرگ آمریکا برگزار کرد.

او در مقدمه کتابش می‌گوید: قانون‌هایی جهانی برای سعادت وجود دارد که در طول تاریخ و در همه جوامع مشترک است. من این قانون‌ها را کشف نکرده‌ام، صرفاً شناسایی کرده‌ام. پیروزی در هر جایی وابسته به هماهنگ بودن با قوانین آن‌جاست. قانون‌ها ثابت هستند ولی چگونگی بکارگیری آن‌ها در هر فرد متفاوت است و بسته به ابتکارها و استعدادهای او دارد.

کتاب رضایت مندی در کسب‌وکار

این کتاب توسط Tony Hsieh یکی از کارآفرینان بزرگ نوشته شده و پرفروش‌ترین کتاب سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است.

این کتاب که در قالب داستان و خاطرات نویسنده، بیان‌ موفقیت‌ها، شکست‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکارهایش است و پیشنهادها و راهکارهای کاربردی برای موفقیت و رضایت‌مندی درونی و بیرونی ارائه می‌نماید و برای هر کارآفرینان، فعالین حوزه تجارت و کسب‌وکار و مدیران سازمان‌ها توصیه می‌شود.

کتاب خانم رئیس

خانم رئیس یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز است و به قلم Sophia Amoruso نوشته شده. این کتاب روایتگر زندگی Sophia Amoruso است و به یک کارآفرین، اعتمادبه‌نفس کافی برای انجام کارهای بزرگ می‌دهد.

کتاب هایی برای ارزش آفرینان

ارزش آفرینی در کسب و کار

ارزش آفرینی از مفاهیم اصلی و اساسی کسب و کار است. مشاغلی که فلسفه بازاریابی را پذیرفته‌اند در تلاش خلق ارزش برای مشتریان خود هستند.

به زبان ساده‌تر خروجی کسب و کار شما ارزشی است که برای مشتریان خود ایجاد می‌کنید، هر چقدر این ارزش آفرینی بیشتر باشد، کسب و کار شما پر رونق‌تر است.

برای درک بهتر این موضوع همراه ما باشید تا به بررسی برخی از جزئیات بپردازیم:

محصول چیست؟

شما باید از لحاظ فنی، محصولی با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز به بازار عرضه کنید. توجه به این نکته یکی از اصول ارزش آفرینی در کسب و کار به شمار می‌آید.

ارائه خدمات یک محصول چگونه است؟

جواب سوال این‌جاست که بسیاری از شرکتهای دنیا محصولی مشابه و حتی ضعیف تر از رقباء دارند اما با تمرکز بر خدمات توانسته اند ارزش بیشتری را برای بازار هدف خود ایجاد کنند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

علاوه بر این موارد سعی کنید تا با تحلیل درست رفتار مشتریان خود نیازهای آنها را شناسایی کرده و خدمات مناسب و بدیعی را برای آنها طراحی کنید.

سطح اطلاعات مشتریان تا چه حد برای کسب و کار ضروری است؟

با توجه به افزایش سطح دانش در میان مشتریان، اطلاعات بعنوان یک بخش مهم محسوب می شود. در تحلیل رفتار مصرف کنندگان متوجه می شویم که مشتریان، امروزه قبل از خرید درباره محصول مورد نظرشان به جست و جو می‌پردازند.

پس سعی کنید سطح سواد و آگاهی مشتریان را نسبت به محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. به این نکته توجه کنید که مشتریان به شرکتی که از آن اطلاعات درست دریافت می کنند بیشتر اعتماد می کنند.

تجربه خرید مشتریان چقدر تاثیرگذار است؟

نقش احساسات و عواطف در خرید محصولات روز به روز پر رنگ تر می شود و در بسیاری از موارد حتی بر منطق و تفکر نیز غلبه کرده است. مشتری شما باید از تعامل و ارتباط با کسب و کار شما حس خوب و به خاطر ماندنی را تجربه کند.

 

تفاوت بین ارزش افزوده و ارزش اقتصادی چیست؟

ارزش افزوده به این معنا است که دیگران چقدر حاضر هستند بیش‌تر از مجموع هزینه‌هایی که ما برای انجام دادن کارهای‌شان هزینه کرده‌‌ایم، به ما پرداخت کنند. به این نکته توجه کنید که اگر با فشار آوردن به مشتری‌ها، آن‌ها را مجبور به پرداخت بیش‌تر کنیم، ارزش افزوده به معنای واقعی ایجاد نشده و نا‌پایدار است.

منظور ما از ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار، آفرینش ارزش اقتصادی است و منظور از ارزش اقتصادی، هر نوع بهبود در کیفیت زندگی دیگران است که دیگران حاضرند برای آن پول پرداخت کنند. البته در مدیریت، منظور از ارزش اقتصادی، بیش‌تر مفهوم ارزش افزوده است.

 

ارزش مشتری در کسب و کار

 

سخن پایانی

همه‌ی انسان‌ها ارزش‌هایی برای خود دارند که می‎تواند مثبت و سازنده، یا منفی و مخرب باشند. اگر این ارزش‌ها به نفع خود انسان و اطرافیانش باشند، مفید و سازنده هستند، اما اگر فرد فقط منفعت خود را در نظر بگیرد، ارزش‌هایش مخرب‌اند.

به‎عبارت دیگر اگر در یک جامعه‌، همه تلاش کنند تا کیفیت زندگی دیگران بهتر شود، در عمل جامعه رشد خواهد کرد. پس ارزش و ارزش‌آفرینی به‎معنای واقعی آن، زمانی معنا پیدا می‌کند که تمام تلاش‎مان را بکنیم که کیفیت زندگی دیگران بهتر شود، در غیر این صورت، این ارزش منفی و مخرب است.