برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

فریلنسر (Freelancer) کیست و چطور می‌توانیم فریلنسر (Freelancer) شویم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ساعت ۷ صبح یک روز بارانی آلارم گوشی‌تان زنگ بزند و مجبور باشید از زیر پتوی گرم و نرم خود بیرون آمده و برای رفتن به محل کار آماده شوید. این طور وقت‌ها احتمالا برای یک بار هم که شده به دورکاری و کار در منزل فکر کرده‌اید. اما چاره چیست؟ فریلنسینگ!

فریلنسر به کسی گفته می‌شود که به صورت پروژه‌ای کار می‌کند و می‌تواند خدماتی که در آن تخصص دارد را به راحتی ارائه کرده و یک شغل پاره‌وقت یا تمام‌وقت برای خود ایجاد کند.

فریلنسرها هر زمان که بخواهند می‌توانند کار کنند و به قول معروف، خودشان آقای خودشان هستند. همین باعث شده که طی سال‌های اخیر فریلنسینگ به یک شغل محبوب تبدیل شود.

به طوری که طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۸، ۴۸ درصد از شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار نیروهای مورد نیازشان را به صورت فریلنسر استخدام کرده‌اند، جالب اینجاست که این آمار نسبت به سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۵ درصد افزایش داشته.

احتمالا بسیاری از شما با واژه فریلنسینگ آشنایی دارید اما عده‌ای در میان ما هستند که با روند کاری فریلنسرها زیاد آشنا نیستند. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با سیستم کاری فریلنسرها، مزایا و معایب فریلنسینگ بیشتر آشنا شویم.

فریلنسر کیست؟

نگاهی به معنای لغت فریلنسر (Freelancer)

فریلنسینگ (Freelancing) در لغت به معنای آزادکاری است و فریلنسر (Freelancer) به شخصی گفته می‌شود که خود اشتغال بوده و لزوما تعهد بلندمدتی به شرکت یا مجموعه‌ای خاص ندارد.

نکته اینجاست که برخی فریلنسرها توسط شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف به هم معرفی می‌شوند و برخی دیگر از طریق وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها، فعالیت می‌کنند. بنابراین نحوه و مبلغ همکاری فریلنسرها بسته به شرایط متفاوت است.

برای مثال برخی از فریلنسرها با توجه به مهارت و تجربه‌ای که در زمینه کاری خود دارند، مبلغ مورد نظر را به صورت ساعتی، روزانه یا پس از انجام پروژه دریافت می‌کنند. عده‌ای هم به دلیل پیچیده و سخت بودن پروژه ممکن است مبلغی را به عنوان بیعانه گرفته و مابقی را پس از اتمام هر مرحله از کار دریافت کنند.

فریلنسر کیست؟

۴ نکته که برای فریلنسر شدن باید بدانید

فریلنسر شدن مثل جاده‌ای سر سبز اما پر پیچ و خم است، جاده‌ای که برای لذت بردن از زیبایی آن باید حواس جمع بود. ما در این قسمت به چند نکته برای راحت عبور کردن شما از این جاده اشاره کرده‌ایم. همراه ما باشید.

مهارت خود را تقویت کنید

در قدم اول برای این که بتوانید به عنوان یک فریلنسر کار کنید، باید مهارت‌هایی برای ارائه دادن به مشتریان خود داشته باشید. پس از مشخص شدن مهارت و زمینه‌ی فعالیت‌تان، پروژه‌های خود را به صورت حضوری یا آنلاین بپذیرید.

به این نکته توجه کنید که وقتی همکاری با اولین مشتری‌تان را شروع کردید، هرگز او را دلسرد نکنید. تا می‌توانید تلاش کنید و در انجام کارها خلاق باشید. زیرا شما کار می‌کنید تا برند خودتان را بسازید. تجربه کسب کنید، تا درنهایت بتوانید کارهایی با دستمزدهای بالاتر بگیرید.

از وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنید

فریلنسر کیست؟

قدرت اینترنت را دست کم نگیرید، چرا که سایت‌های مختلفی وجود دارند که روزانه پروژه‌های زیادی را به اشتراک می‌گذارند و این فرصت را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا خود و مهارت‌های‌شان را به کارفرمایان معرفی کنند.

شما می‌توانید از وب‌‌سایت‌هایی مثل پونیشا و انجام می‌دم برای یافتن پروژه‌های مورد علاقه خود استفاده کنید. برای همکاری با شرکت‌های خارجی هم می‌توانید از سایت‌هایی مانند Upwork، Media، iFreelance استفاده کنید.

برنامه ریزی دقیقی داشته باشید

کار کردن به‌عنوان فریلنسر به شما این امکان را می‌دهد که در هر مکانی که تمرکز بیشتری دارید، کار کنید. اما گاهی ممکن است تنبلی به سراغ شما آمده و از کارهای‌تان عقب بیفتید. به همین خاطر بهتر است برای خودتان برنامه‌ای تنظیم کرده و به آن پایبند باشید.

برای مثال ممکن است بهترین عملکرد شما زمانی باشد که هر یک ساعت استراحت داشته باشید، یا ممکن است بهترین عملکرد شما زمانی باشد که چندین ساعت مداوم پشت میز پای یک پروژه به خصوص بنشینید. همه‌چیز به شما بستگی دارد.

در نهایت وقتی زمان‌تان را به خوبی مدیریت کرده باشید، می‌توانید خروجی باکیفیت‌تری ارائه دهید. همین موضوع، شما را به سمت انجام کارهای بیشتر سوق خواهد داد.

انتقاد پذیر باشید

فریلنسر کیست؟

معمولا فریلنسرها در یک دوره مشخص برای کارفرمایان زیادی کار می‌کنند، به همین خاطر ممکن است گاهی در روند کار اختلاف نظرهایی به وجود بیاید.

هنگامی که کارفرمایی از شما انتقاد می‌کند با خوشرویی پذیرفته و تلاش کنید تا نقاط ضعف خود را برطرف کرده و به نقاط قوت‌تان تبدیل کنید.

مزایا و معایب فریلنسینگ را بشناسیم

اگر قصد دارید به صورت فریلنسینگ درآمدزایی کنید، بهتر است مزایا و معایب آن را بررسی کرده و جوانب مختلف آن را بسنجید تا بهترین انتخاب را در زمینه کاری خود داشته باشید.

مزایای فریلنسینگ

در ادامه این قسمت همراه ما باشید تا به بررسی برخی از مزایای فریلنسینگ بپردازیم:

زمان شما دست خودتان است

فریلنسر کیست؟

خبر خوب اینجاست که در دنیای فریلنسینگ دیگر لازم نیست صبح زود از خواب بیدار شوید، بلکه می‌توانید هر زمان که بازده بیشتری دارید کار خود را شروع کرده و از زمان خود بهترین استفاده را بکنید.

پروژه دلخواه‌تان را انجام دهید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای فریلنسینگ این است که دیگر لازم نیست وظایفی را به دوش بکشید که انجام آن‌ها شما را کلافه می‌کند، بلکه می‌توانید پروژه‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و روی آن‌ها کار کنید.

شما رئیس خودتان هستید

دیگر هیچ‌کسی بالا سرتان نمی‌ایستد تا مراقب کار کردن شما باشد. شما برای خودتان کار می‌کنید! دیگر نیازی به سرمایه‌ی آن‌چنانی و همین‌طور، داشتن کارفرما و همکار نیست.

درواقع خودتان رئیس خودتان هستید و مسیر پیشرفت همیشه به رویتان باز است.

پیشرفت‌ دست شما است

شما به عنوان یک فریلنسر می‌توانید مسیر پیشرفت خود را برنامه‌ریزی کنید. مثلا تنها در پروژه‌های حرفه‌ای فعالیت داشته باشید یا کارهای‌تان را آرام آرام پیش ببرید. این موضوع کاملا به شما بستگی دارد.

فریلنسر کیست؟

معایب فریلنسینگ

در ادامه این قسمت همراه ما باشید تا به بررسی برخی از معایب فریلنسینگ بپردازیم:

تلاش خود را چند برابر کنید

به این نکته توجه داشته باشید که شما به عنوان یک برند نیاز دارید تا زمان بیشتری روی پروژه‌های خود گذاشته و تلاش و پشتکار خود را چند برابر کنید.

امنیت شغلی پایینی دارید

یکی از بزرگ‌ترین معایب فریلنسینگ، نوسان درآمد آن است پس باید خودتان را از لحاظ ذهنی و مالی برای رو به رو شدن با آن آماده کنید.

تضمینی برای درآمد ثابت وجود ندارد

به زبان ساده اگر کارفرمایی نباشد، شما هم کاری نخواهید داشت. درنتیجه، درآمدی هم نخواهد بود. در شغل فریلنسینگ هیچ تضمینی برای داشتن درآمد سالیانه مشخص وجود ندارد. پس شما اول از همه باید مطمئن شوید که کار پایداری در زمینه تخصص‌تان وجود دارد.

احساس کلافگی می‌کنید

معمولا کار کردن در فضای خانه و معاشرت نداشتن با افراد مختلف باعث احساس کلافگی در انسان می‌شود. پس باید سعی کنید فضای کار خود را در خانه یا هر جای دیگر طوری درست کنید که از بودن در آن محیط انرژی گرفته و احساس خوبی داشته باشید.

فریلنسر کیست؟

۱۰شغل برتر فریلنسرها

طبق آمار ارائه شده از سایت n26، ده شغل برتری که فریلنسرها انتخاب می‌کنند عبارتند از:

  • نویسندگی و تولید محتوا: ۱۸%
  • مترجمی: ۱۴%
  • آگهی‌های تبلیغاتی: ۱۲%
  • طراحی: ۱۱%
  • سئو: ۷%
  • ویراستاری: ۶%
  • بازاریابی: ۴%
  • مشاوره کسب و کار: ۴%
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار: ۳%
  • دستیار مجازی: ۲%

سخن پایانی

در آخر باید گفت که فریلنسینگ شغلی است که باید مدام با آن دست و پنجه نرم کنید. چرا که ریسک‌پذیری و پذیرفتن خطر از بخش‌های جدانشدنی این حرفه به حساب می‌آید.

با وجود همه‌ این‌ها، فریلنسینگ موقعیتی است بی نظیر برای رسیدن به موفقیت و شناساندن خود به دنیای پیرامون‌تان. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم تا ببینید این شغل با روحیات شما سازگار است یا خیر.

اگر شما هم تجربه‌ای در دنیای فریلنسینگ دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید. از همراهی شما عزیزان ممنونیم.